Weg met die drempels!
Roos is al een tijdje ervaringsdeskundige. ‘Wanneer ik met organisaties aan tafel zit, probeer ik ze een inzicht te geven in de wereld van armoede. Ik doe dat heel graag, maar het blijft ook voor mij een uitdaging’, vertelt ze. In haar persoonlijk leven vindt ze het belangrijk om haar relaties te onderhouden, met vrienden, kennissen en haar gezin, maar ook dat is niet vanzelfsprekend. Roos heeft Asperger. Twee van haar zonen lijden aan ASS en haar andere zoon heeft ook Asperger. Dat maakt haar leven niet gemakkelijk, maar ze straalt elke keer weer als ze kan helpen.
Een goede match
Via de Drempelmeter worden er groepstrajecten georganiseerd, maar er is ook individuele begeleiding mogelijk. “We werken momenteel samen met 10 ervaringsdeskundigen, alle 10 met hun eigen specialisaties”, vertelt projectmedewerker Nancy Keuren. “Wanneer een organisatie contact opneemt, wordt er eerst gekeken naar het doel van de organisatie en of er een juiste match is vooraleer we een ervaringsdeskundige op pad sturen. Meestal is het één deskundige per organisatie, maar het komt zeker ook voor dat we met twee gaan. Hoe meer deskundigen drempels kunnen achterhalen, hoe veelzijdiger het onderzoek”, vertelt Roos. De begeleiding op maat wordt ook versterkt door de vormingen die de ervaringsdeskundigen aanbieden. Tijdens die vormingen bieden ervaringsdeskundigen een inkijk in de wereld van armoede en adviseren ze hoe organisaties hun dienstverlening naar kwetsbare groepen kunnen verbeteren.
Van twee werelden naar één
“Ik zie nog zoveel potentieel”, vertelt Roos. Ze hoopt dat hulpverleningsorganisaties inzien hoe belangrijk het is om de insteken van ervaringsdeskundigen in hun beleid te integreren. Nancy Keuren: “Elke ervaringsdeskundige heeft een rugzak, groot of klein en veel expertise te delen. Een opgeleide ervaringsdeskundige is gevormd om samen met organisaties en klanten de vaak onzichtbare kloof te overbruggen”, aldus Nancy Keuren. “We zijn op zoek naar organisaties die een traject willen volgen en deelnemen aan het wetenschappelijk onderzoek, om hun toegankelijkheid te meten. Roos sluit af: “We zijn geen hulpverleners, we zijn hoopverleners!” Een laagdrempelige organisatie hoeft geen illusie of iets onrealistisch te zijn, het is goede en duidelijke communicatie tussen organisaties en hun klanten. De ervaringsdeskundigen van de Drempelmeter kunnen je helpen de brug te vormen.
www.hasselt.be/nl/drempelmeter
In Hasselt zijn duizenden professionals en een veelvoud aan vrijwilligers actief in zorg en welzijn. Onze zorgverhalen vertellen over ieders bijdrage aan een gezonde en zorgzame stad. Elk verhaal is een onmisbaar deeltje van Hasselt Zorgstad. Samen zorgen we voor morgen.
Dit zorgverhaal werd geschreven door de communicatiedienst van de stad Hasselt.