Leerlingen werken aan ‘duurzaam ondernemen’
“Natuurlijk hebben we zelf niks nieuws uitgevonden, maar we hebben er wel een visie rond ontwikkeld”, glimlacht Vanessa. “We zien dat universiteiten en hogescholen ook steeds meer de focus leggen op thema’s rond duurzaamheid en willen onze leerlingen nu al meenemen in dat denkproces. Zo werken onze leerlingen van de derde graad bijvoorbeeld rond circulaire economie. Het thema duurzaamheid krijgt in onze school een plaats in de inhoud van de lessen, maar ook heel sterk in projecten die leerlingen zelf uitwerken.”
Leerlingen in actie
Eén van deze projecten is de wereldwinkel. “Tijdens de grensverlegger economie en organisatie - een grensverlegger is een keuzevak waarmee onze leerlingen van de tweede en derde graad van een studiedomein proeven – leren onze leerlingen bijvoorbeeld wat eerlijke handel is en waarvoor OXFAM staat. Ze organiseren zelf een wereldwinkel, verkopen producten op school en doen zelf de boekhouding.”
Klimaatspijbelaars
‘Klimaatspijbelaar’ is in België een begrip geworden. Ook het Atheneum kreeg met dit gegeven te maken. “Geen probleem, onze klimaatspijbelaars van de derde graad hebben in ruil iets uitgewerkt rond het klimaat”, lacht Vanessa. “Eigenlijk komt ieder thema in elke graad aan bod. Dat kan zijn via een grensverlegger, de gewone lesinhoud of een project. Sommige initiatieven zijn overkoepelend, zoals afvalsortering in onze eetzaal. Al lukt dag laatste nog niet zo goed. Daarom maken we er volgend jaar een buurklassenproject van; een samenwerking met een school uit een buurland.”
Externe samenwerking
Samenwerking met externe partners, ook daar zet het Atheneum sterk op in. “Op lokaal vlak gaat het dan om de UHasselt, de Hasseltse hogescholen, het Jessa Ziekenhuis, de Corda campus, … Zo maken onze leerlingen onder meer gebruik van de laboratoria van UHasselt en PXL en volgen ze in Jessa een lezing over diabetes. Op internationaal vlak hebben we – naast het buurklassenproject - minstens één Erasmusproject lopen en werken we via eTwinning. Dat is een Europees digitaal platform waar scholen uit verschillende landen samen een project kunnen uitwerken.” Zo’n extern partnerschap past perfect binnen SDG 17: (wereldwijde) partnerschappen voor een duurzame ontwikkeling.
“Ook op infrastructureel en organisatorisch vlak staat duurzaamheid voorop in onze school: zonnepanelen, een condensatieketel met hoog rendement, ecologische poetsproducten, gerecycleerd papier, … We vragen ons bij alles af of het duurzamer kan. Geen plastieken bordjes, bekertjes of rietjes meer. Plastieken waterflesjes? Die kunnen we vervangen door fonteintjes. En we kiezen heel bewust voor samenwerking met lokale ondernemers.”
Verbondenheid
Duurzaam ondernemen op school; het werkt als de leerlingen zich nauw betrokken voelen. “De twee voorbije jaren hebben we met vijf Europese landen een Erasmusproject rond sociale inclusie uitgewerkt. Onze hele school was hierbij betrokken. Als afsluiter hebben enkele leerlingen via de grensverlegger ‘eventmanagement’ zelf een wereldfeest georganiseerd met een vrij podium en workshops rond wereldkeuken, Capoeira, yoga, gebarentaal, Italiaans en Spaans, … De verbondenheid die je daar voelde door twee jaar samen rond eenzelfde thema te werken! Dat had ik echt niet verwacht!”
In Hasselt zijn duizenden professionals en een veelvoud aan vrijwilligers actief in zorg en welzijn. Onze zorgverhalen vertellen over ieders bijdrage aan een gezonde en zorgzame stad. Elk verhaal is een onmisbaar deeltje van Hasselt Zorgstad. Samen zorgen we voor morgen. Dit verhaal werd geschreven door de communicatiedienst van het Jessa Ziekenhuis (tekst: Brigitte Celis, fotografie: Kristof Hayen).